Klomp introduceert nieuw en doordacht duurzaam logo

Klomp introduceert nieuw en doordacht duurzaam logo

10 januari 2017

Klomp heeft een nieuw logo! Het nieuwe beeldmerk is sinds 1 januari zichtbaar op de website en op het drukwerk. In de komende weken wordt de nieuwe huisstijl verder uitgerold, op onder andere het wagenpark en de werkkleding.



Het oude beeldmerk, dat in basis nog is bedacht door de heren Klomp zelf, sloot niet meer aan op wat het bedrijf vandaag de dag is en wil zijn. Het ietwat speelse lettertype maakt plaats voor een modern en multifunctioneel font en het oude vertrouwde blauw-rood is ingeruild voor groen-oranje. Het eigentijdse kleurenpalet is zeer onderscheidend in de markt en sluit aan op onze duurzame visie en strategie.

De nieuwe huisstijl is ontwikkeld door Klaas Buys van Gold Ontwerp en Communicatie uit Volendam. En volgens hem is het logo niet uit de lucht komen vallen.
“Het voldoet aan diverse vooraf vastgestelde kenmerken. Dat gaat bijvoorbeeld over praktische zaken zoals functionaliteit en toepasbaarheid. Zo is het nieuwe logo inzetbaar voor meerdere bedrijven met verschillende namen, is het goed leesbaar op klein formaat, is het te gebruiken op donkere ondergronden zoals bedrijfskleding en het heeft –in tegenstelling tot het oude logo– een aangename verhouding.”

Uit meerdere voorstellen is uiteindelijk gekozen voor het logo met een plusteken als beeldmerk. 
“Wie wil er nou geen plusje achter z’n naam? Veel positiever wordt het niet”, lacht Buys. “En het paste precies binnen het letterbeeld. ‘Less is more’, wat mij betreft.”

Dus meer moet men er niet achter zoeken?
“In tegendeel, je moet het juist breder zien. Het logo is wel het fundament, maar slechts een klein deel van je totale uitstraling. En dat gaat mijns inziens veel verder dan het hele verhaal ‘mooi of lelijk’. Het bedrijf Klomp zoals ik het ken, herkende ik niet in het oude logo. Ze waren het ontgroeid en het deed het bedrijf tekort. Klomp is innovatief, is met boeiende plannen bezig en heeft het vertrouwen van aansprekende opdrachtgevers. Bij Klomp wil men die ontwikkelingen meer naar buiten uitdragen. Maar doe dat dan wel in een passende verpakking; herkenbaar en eigentijds.

Dat was dus ook mijn doel bij het ontwikkelen van de nieuwe identiteit van Klomp. De ‘plus’ is door de diagonale lijnen en kleuren een zeer herkenbaar element dat op verschillende manieren in de huisstijl kan worden ingezet. Daarnaast is het letterlijk en figuurlijk een positief symbool. Het staat voor groei, vooruitgang, verbetering. En dat is precies waarmee we alle communicatie van Klomp willen onderstrepen”.

Edwin Klomp is zeer content met het nieuwe logo.
“Niet alleen met het eindresultaat, maar vooral met het hele proces ernaartoe. In het verleden hebben we meerdere pogingen ondernomen en zijn er door diverse partijen voorstellen ontworpen. Telkens zonder succes. Frans –Edwin’s broer en compagnon– en ik denken er namelijk niet lichtzinnig over, een nieuw logo. Het is toch het gezicht van het bedrijf dat je vader heeft opgericht en waar je dag en nacht mee bezig bent. Ik dacht toen dat we er blijkbaar nog niet klaar voor waren. Maar dit keer ging het anders. Meer doordacht, eigenlijk zoals we het zelf graag doen. Je zou kunnen zeggen dat we nu een doordacht duurzame huisstijl hebben.”

Delen: